Κυριακή 17 Ιουλίου 2022

ΑΙΤΙΑ ΠΤΩΣΗΣ Α/Φ ΑΝΤΟΝΟΦ 12 (ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΑΒΑΛΑΣ!

 

Αίτια Πτώσης του Αντόνοφ -12!

   Ιστορικό.

   Το Α/Φ απογειώθηκε βράδυ της 16ης /7/2022 από το Α/Δ Νις της Σερβίας με


προορισμό το Μπανγκλαντές με δύο ενδιάμεσες προσγειώσεις, μεταφέροντας σύμφωνα με τα δηλωθέντα 11,5 τόνους φορτίο πυρομαχικών και ύψος ταξιδίου πτήσεως τα 21.000 πόδια.

  Ενώ βρίσκονταν στο Ελληνικό FIR και ώρα 22:37

ανέφερε επιστροφή στο Α/Δ αναχώρησης λόγω βλάβης, ενώ 5 λεπτά αργότερα (22:42) ανέφερε φωτιά στο Νο4 κινητήρα και πρόθεση μετάβασης στο Α/Δ καβάλας για αναγκαστική Π/Γ! 22:45 το Α/Φ βρίσκονταν στο ύψος κάπου μεταξύ 15.000 ποδών και 13.500 ποδών και άνευ αναφοράς στις 22:47 κατέπεσε συντριβόμενο σε ακατοίκητη περιοχή συρόμενο και διαλυόμενο σε μήκος 170 μέτρων!

Δύσκολο μετά βεβαιότητος να πεις τι ακριβώς συνέβη, μετά την ανάφλεξη του 4ου Κινητήρα, που είναι επιβεβαιωμένη και οπτικά και με αναφορά, εκείθεν στην παρούσα φάση και επειδή ρωτήθηκα σχετικά, οφείλω να πω από την πείρα μου τα πιο πιθανά!

   Καταρχάς οφείλω να πω για τη διεθνή παραδοχή ειδικών, του ότι το 85% των ατυχημάτων plus, οφείλεται στον παράγοντα άνθρωπο, το ανθρώπινο σφάλμα δηλαδή!

   Προσωπικά σαν πεμπτουσία Ασφαλείας Πτήσεων σε περιπτώσεις σοβαρών emergencies θεωρώ τη διατήρηση ψυχραιμίας των πληρωμάτων – Κυβερνητών - !

   Στην Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) για παράδειγμα πίστη κάνουμε μέχρι πλύσης εγκεφάλου, το ότι η «Πρώτη ενέργεια στις καταστάσεις ανάγκης, είναι η διατήρηση της ψυχραιμίας!» Ετυμολογικά η λέξη από το ψυχρός και το Αίμα!

   Η εκδήλωση πυρκαγιάς κινητήρα δεν είναι φυσικά και από τα πιο ευχάριστα! Εκείθεν η σειρά των προβλεπόμενων διαδικασιών θα πρέπει να συντελεσθεί σαν ιεροτελεστία με βασική προϋπόθεση την Ψυχραιμία!

   Στην Πολεμική Αεροπορία ΠΑ η εξέταση στην αντιμετώπιση Emergencies, δεν έχει ούτε Ιεραρχία, ούτε και εξαίρεση καμία! Με κλήρωση επιλέγονται στις ενημερώσεις τα ονόματα που καλούνται να περιγράψουν, με κλήρωση και τα Emergencies, που επιβάλλεται να τα πεις απέξω, αλλά όχι ανακατωτά!

   Για να μην πολυλογούμε, σύστημα κατάσβεσης στο Αεροσκάφος (Α/Φ) υπήρχε, συνήθως είναι ένας μοχλός σχήματος οριζόντιου προς εμάς Τ, στην κεφαλή του οποίου υφίσταται λαμπτήρας συνέγερσης, με το μόνο που απαιτείται να είναι ένας διασταυρωτικός έλεγχος μεταξύ θερμοκρασιών κινητήρα και αφής φωτός, υπολειπομένου ενός  τραβήγματος του Τ!

   Ερώτημα, το τράβηγμα αυτό έγινε; Κι’αν έγινε, έγινε όπως προβλέπεται ή στην ταραχή μας βλέποντας και οπτικά τη φωτιά, ερμηνεύσαμε λάθος κινητήρα και στον πανικό μας έλξαμε λάθος χειρολαβή, μ’αποτέλεσμα να σβήσουμε λάθος κινητήρα; Οπότε το ένα πρόβλημα γίνεται δύο!

   Αυτά τα λέμε διότι πρώτον η Φωτιά δεν έσβησε και δεύτερον το Α/Φ όχι μόνο δεν μπορούσε να πετάξει ευθεία οριζοντία πτήση, αλλά ούτε καν ελεγχόμενη κάθοδο να κάνει!

   Αυτό το λέμε γιατί το Α/Φ αποδεδειγμένα σε ενάμιση λεπτό ήτοι 90 δευτερόλεπτα έχασε 13.500 πόδια, που σημαίνει κατάσταση εκτός ελέγχου με βαθμό καθόδου 150 ποδών -50 μέτρων -  το δευτερόλεπτο ή 9.000 ποδών – 3.000 μέτρων – το λεπτό! Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί και κάτι άλλο, αρχικά μας είπαν για δώδεκα τόνους φορτίου, αργότερα για εντεκάμιση τόνους! Όμως ποιος μπορεί να μας βεβαιώσει ότι οι τόνοι δεν ήταν είκοσιδύο, οπότε το Α/Φ ήταν και υπέρβαρο;

   Η απόσταση των 170 μέτρων, που διάνυσε στο έδαφος και η διασπορά των

συντριμμάτων αποδεικνύει, ότι η προχωρητική ταχύτητα του Α/Φ ήταν πολύ μικρή έως ελάχιστη και ότι η ταχύτητα καθόδου ήταν υπερβολικά μεγάλη και προφανώς ανεξέλεγτη!

   Όλα τούτα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το πλήρωμα τελούσε και εκτελούσε ενέργειες σε πανικό! Γιατί ο Πανικός είναι αυτός που παραβλάπτει την ομαλή διεξαγωγή των λειτουργιών της λογικής και τις δεξιότητες - χειρισμούς – του Ανθρώπου! Το συμπέρασμα τούτο ενισχύεται σημαντικότατα από το γεγονός ότι μετά το emergency αρχικά επιλέχθηκε σαν προορισμός  το Α/Δ αναχώρησης αργότερα το Α/Δ της Χρυσούπολης, χωρίς να εκτιμήσει το πλήρωμα ότι το Α/Δ της Λήμνου, όπως και να'χει απείχε σε χρόνο λιγότερο των δέκα λεπτών!

   Αυτά λέγονται γιατί ακόμη και σε περίπτωση απώλειας και των τεσσάρων κινητήρων το Α/Φ κάτω από την ψυχραιμία του πληρώματος θα μπορούσε να κάνει μια πιο αξιοπρεπή αναγκαστική προσγείωση κι’εκείθεν η θεά τύχη να παίξει το ρόλο της!

2 σχόλια:

Αφήστε το σχόλιό σας