Κυριακή 25 Αυγούστου 2019

ΑΤΥΧΗΜΑ Ε/Π Α-109 (20/8/2019) ΠΡΑΞΗ ΄Γ)

Σπύρου Κίκερη

ΑΤΥΧΗΜΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟΥ Α-109 C THΣ 20ης/8/2019!
ΜΕΡΟΣ ΄Γ (ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ!)

   Επανέρχομαι επί του θέματος, καθόσον την ενέργειά μου, θεωρώ απολύτως επιβεβλημένη για την επαλήθευση των όσων είπα σε χρόνο dt!
   Ας θυμηθούμε τι σχετικά είπα, που δυστυχώς ή ευτυχώς είναι και καταχωρημένα επακριβώς στις δύο δημοσιεύσεις, που έκανα για το θέμα, την πρώτη την επομένη του ατυχήματος 21η/8/2019/10:35 πμ και τη δεύτερη 23η/8/2019/09:06!
   Μεταφέρω λοιπόν τα σχετικά αποσπάσματα, ως ακριβώς έχουν κι’αυτό ένεκα της NOTAM (Notice to Airmen) “Ειδοποίηση προς Αεροπόρους”, που ήδη εξέδωσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) μόλις μία ημέρα μετά (24η/8/2019) ημέρα Σάββατο!
   ΝΟΤΑΜ με την οποία απαγορεύονται οι πτήσεις – Α/Γ – Π/Γ Ε/Π στην περιοχή Γαλατά επί τρίμηνο, μέχρι πέρατος Διερεύνησης,
με ενδεχόμενο παράτασης! Της απαγόρευσης εξαιρούνται Ε/Π του ΕΚΑΒ, Στρατού κτλ!
   Φοβερό, απίστευτο και όμως αληθινό! Ούτε τελευταίας στάθμης ερασιτέχνες της Αεροπορικής ιδέας και του Αεροπορικού γίγνεσθαι, δεν θα εξέδιδαν παρόμοια ΝΟΤΑΜ!
   Ορίστε λοιπόν τι έγραφα και δυστυχώς προέβλεπα: « … Τα λέω αυτά, γιατί κινδυνεύουμε να καταργήσουμε, αυτό το σπουδαίο και σωτήριο μέσο στη χώρα μας και να εξομοιώσουμε το Ε/Π με το Αεροπλάνο, που θα επιχειρεί μόνο σε Αεροδρόμια και κατάλληλα διαμορφωμένους και εγκεκριμένους χώρους!
   Εδώ αναπόφευκτα θα ρωτήσω πόσα οργανωμένα Ελικοδρόμια, με άξονες ελευθερώσεως εμποδίων διαφέροντες κατά 90 μοίρες, θα μπορούσαν να κατασκευασθούν σε μία χώρα 132.000 Τ.Χλμ και με νησιωτική διασπορά σπανίου είδους;
   Αυτά τα λέει ένας άνθρωπος που υπήρξε βασικό μέλος της επιτροπής επιλογής χώρων κατασκευής Ελικοδρομίων σε κύρια νησιά του Αιγαίου!
   Και κάτι ακόμα ο Χώρος χρησιμοποίησης σαν ελικοδρομίου στο Γαλατά, σας μιλώ με όλη μου την ειλικρίνεια είναι από τους καλύτερους στην περιοχή και όχι μόνο ….Κλείνω με την επίκληση, ας προσέξουμε το σωτήριο αυτό μέσον, όχι κρίνοντας από ένα ατύχημα, δηλώνοντας υπευθύνως, επειδή πέταξα στις ΗΠΑ (Dallas - Texas) ότι τα μονοκινητήρια Ε/Π που πετούν από ουρανοξύστη σε Ουρανοξύστη, ίσως είναι περισσότερα από τα «κουνούπια!» Εδώ αν το αποτολμήσουμε αυτό, θα μας δέσουν όλους χειροπόδαρα, ή θα μας φορέσουν "Ζουρλομανδύα!"
   Εδώ θα μου πει κάποιος πόσα και ποια Νοσοκομεία, έχουν Ελικοδρόμια; Έχει μήπως το 251 ΓΝΑ, που πάνω του σαν ταπεινωμένη παντιέρα κρέμεται ένα κουρελιασμένο ανεμούριο, που εγώ είχα τοποθετήσει σ’ένα δήθεν «Ελικοδρόμιο» του 401 ΓΣΝ, που έπρεπε να κάνεις του κόσμου τις ακροβασίες για να προσγειωθείς και ν’απογειωθείς! Να προσγειωθείς έχοντας για φορτίο, τραυματισμένους, καμένους, άρρωστους, ημιπεθαμένους, συνοδευόμενους πολλές φορές από οδυρόμενους στενούς συγγενείς ….»
   Και για να μην το πολυπαιδεύουμε στο Νομό Αττικής, όπου και το ήμισυ σχεδόν του πληθυσμού της Χώρας, δεν υφίσταται κανένα Νοσοκομείο με ελικοδρόμιο!
   Τώρα, γιατί μοιάζει κακόγουστο «αστείο» η ΝΟΤΑΜ της ΥΠΑ; Μα για όνομα του Θεού ο αναληφθείς συνάδελφος Νικόλαος Καρυστινός ήταν πολύπειρος και ικανότατος πιλότος με χιλιάδες ώρες επί Ε/Π του ιδίου τύπου και όχι μόνο!
   Απογειώθηκε από το συγκεκριμένο χώρο με Ε/Π μακράν ικανότερου τύπου, από υφιστάμενους στις Ένοπλες δυνάμεις, που σύμφωνα με την ειδοποίηση, έχουν το δικαίωμα να ίπτανται προς το «ελικοδρόμιο» Γαλατά, με πείρα πιλότων μακράν της πείρας του αναληφθέντος!
   Ο Πανικός και η ευθυνοφοβία ποτέ δεν υπήρξαν καλοί σύμβουλοι επιβλεπόντων! Κύριοι ακούστε, ο συγκεκριμένος πιλότος, με το συγκεκριμένο Ε/Π και τη διαμόρφωσή του (δυο
επιβάτες), θα μπορούσε κάλλιστα να εκτελέσει κατακόρυφη άνοδο (προβλέπεται στα είδη Α/Γ του Ε/Π) μέχρι του ύψους των 2.000 και περισσότερων ποδών, τη συγκεκριμένη ημέρα και ώρα και όχι να’χει πρόβλημα υπέρβασης καλωδίων ύψους 26 μέτρων!
   Επέλεξε να εκτελέσει την Α/Γ που έκανε, ίσως η Μοίρα του έτσι να ήθελε, ίσως στο καντηλάκι του εκεί να τέλειωναν οι τελευταίες σταγόνες λαδιού! Ίσως ένα «ΑΝ» του ξέφυγε, ουδείς αλάθητος άλλωστε, το είπε ο Αγιότερος των αναμάρτητων! 
   Ίσως η υπέρμετρη πείρα, σε κάποιες φάσεις να μετρά αντίθετα απ’ότι υπολογίζουμε, γιατί μη ξεχνάμε ότι η πείρα είναι πρόκληση, που σε οδηγεί νομοτελειακά σε μια αμείωτη προσπάθεια βελτίωσης των επιδόσεών σου, φτάνοντας μέχρι του σημείο το μέτρο να κάνεις εκατοστό και το εκατοστό χιλιοστό!
   Επί του προκειμένου είναι δύσκολο να σας μεταφέρω την ιδιοσυστασία και τη ψυχολογία του Ιπταμένου κυρίως αυτού της ΠΑ! Είναι αρκετά εκείνοι που αποτολμούν και που σε άλλους δεν τολμούν να πουν! Παράδειγμα η χαμηλή πτήση, πώς να είναι δυνατόν, αυτοί να χτυπούν το crest (αφρό κύματος) με τα skids ή τα καυσαέρια όταν πετούν με αεριωθούμενα! Αυτή είναι η ιδιοσυστασία τους, αν ήταν άλλη δεν θα διάλεγαν ένα επάγγελμα, που με τίποτα δεν θα άλλαζαν!
   Όμως εφιστάται η προσοχή των συναδέλφων, ας αποτελέσει αφορμή τούτο το τραγικό περιστατικό, για περίσκεψη και περισυλλογή, γιατί ο κίνδυνος είναι πάντα παρών και ο αντίπαλός μας σ’αυτόν, είναι ο ίδιος μας ο εαυτός! Θα μπορούσα να σας αναφέρω μερικά από τ’απίθανα θετικά κίνητρα, που μπαίνουν στο παιχνίδι των ψυχολογικών διεργασιών, του ιπταμένου, που εν τέλει καθορίζουν και τη στάση αυτού έναντι της πτήσης! Ίσως μια άλλη φορά!
   Τώρα γι’αυτό καθαυτό το ατύχημα, απ’ότι φαίνεται είναι σχεδόν βέβαιο ότι χτύπησε με το ουραίο στροφείο! Για την έκρηξη που ακολούθησε, δε χρειάζεται να πούμε πολλά, απλά ας τη χαρακτηρίσουμε φυσική συνέπεια!
   Για τη μη δυνατότητα ανεύρεσής του, μάλλον δεν πρόκειται να εντοπίσουν τίποτα παραπάνω από μικρά τμήματα αυτού! Μην εκπλήσσει το γεγονός γιατί του μεν κύριου Στροφείου οι στροφές
σε πλήρη ισχύ είναι μερικές εκατοντάδες το λεπτό, συνήθως όχι πάνω από τρεις (300 σαλ), ενώ του Ουραίου αρκετές χιλιάδες, συνήθως πάνω από 12.000, που σημαίνει ανυπολόγιστες δυνάμεις κρούσης, μ’εκείθεν εξαγωγή εύκολων συμπερασμάτων!
   Θα κλείσω με κάποιες επισημάνσεις πρόληψης, όχι ατυχημάτων, γιατί ο μηδενισμός αυτών είναι ουτοπία, αλλά επισημάνσεις πρόληψης γελοιοποίησης από τη λήψη μέτρων!
   Θέλετε κύριοι να κάνουμε έναν ενδελεχή έλεγχο στα υφιστάμενα πιστοποιημένα από την Υπηρεσία σας Ελικοδρόμια, Δημοτικά, Ιδιωτικά, Νοσοκομειακά; Εάν βγάλουμε ένα κατάλληλο, εμένα στο Σύνταγμα να με κρεμάσετε!
   Να πάρουμε τα πλέον πολυσύχναστα της περιοχής Αθηνών; Τα ελικοδρόμια Αγίας Μαρίνας, Κορωπίου, Αφιδνών – εκεί να δείτε
καλώδια όλων των ειδών, πανταχόθεν -, Άνοιξης, Αμαρουσίου, Αιγάλεω ….. ας τ’αφήσουμε καλύτερα στην ησυχία τους!
   Αυτά τα λέω γιατί πέσατε σαν τα σαρκοφάγα πτηνά πάνω σε τρία πτώματα, να κατασπαράξετε τα πάντα! Όχι λοιπόν δεν έφταιξε ο χώρος του «Ελικοδρομίου» Γαλατά στο ατύχημα, άλλα είναι τα αίτια, εγώ όσο μπόρεσα βόηθησα σ’αυτά!
   Όσο για τις αποστολές Ε/Π εν γένει, η μνεία μέρους υποπαραγράφου άρθρου 3 (3.5.3) ίσως είναι η προσφορότερη για την περίπτωση: « …Δια τας εν λόγω Π/Γ – Α/Γ ο Κυβερνήτης και ο εκμεταλλευόμενος το Ε/Π, τυγχάνουν αλληλεγγύως υπεύθυνοι δια την τήρηση της καθορισθησομένης διαδικασίας, την καταλληλότητα του επιλεγομένου πεδίου, κειμένου εν πάση περιπτώσει εκτός κατωκημένων περιοχών, υποχρεούμενοι όπως προ της τοιαύτης εκλογής, λάβουν υπ’ όψιν και προστατεύσουν, πλην των άλλων, την ασφάλειαν των προσώπων και περιουσιών επί του εδάφους και την εν γένει ασφάλεια των πτήσεων!
   Κλείνω υποσχόμενος ότι δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθω επί του θέματος, με την αποκάλυψη δύο «μυστικών!» Ήμουν ο άνθρωπος εκείνος που πρωτοστάτησε στον αγώνα για την τοποθέτηση ενός ανθρώπου γνώστη του αντικειμένου του Ε/Π, σαν συμβούλου στο Διοικητή ΥΠΑ! Εδέησε μετά από καιρό να εισακουσθούν οι δεήσεις μου, μέσω τηλεοπτικών εκκλήσεων, που έκανα δημόσια σε πάνελ, κατόπιν ατυχημάτων! Όμως δυστυχώς ο υποτιθέμενος σχετικός ετέθη υπεύθυνος έγκρισης ανανέωσης των πτυχίων, χειριστών Ε/Π, μ’αποτέλεσμα να μαρτυρήσουν από τη συμπεριφορά του πολλοί συνάδελφοι!
   Στις 25/11/2009 αναγκάστηκα να υποβάλλω αναφορά παραπόνων στους προϊσταμένους του, η πρώτη παράγραφος της οποίας είχε ως εξής: «Κύριοι σας ευχαριστώ για την εξυπηρέτηση του πιστοποιητικού ισχύος του πτυχίου μου και σας αποστέλλω με βαθύτατη λύπη, οικτρά απογοήτευση και πρωτόγνωρη πικρία την υπερηφάνεια μου, μέσω του βιογραφικού μου, συγχαίροντάς σας συγχρόνως για τον υφιστάμενό σας Κύριο ……….., ο οποίος αποτελεί το μοναδικό για μένα στίγμα, στην πολυετή συναλλαγή μου, με την υπηρεσία σας….»
   Και κάτι ακόμα, κάποτε μου προτάθηκε η ανάληψη θέσης Διοικητού ΥΠΑ, την απέρριψα άνευ συζητήσεως, γιατί είχα προ πολλού εμπεδώσει ότι στη Χώρα που ζω, το σύστημα είναι τόσο φθοροποιό, που ή θα σε αφομοιώσει ή θα σε αποβάλει!
   Το μάθημα το είχα διδαχθεί στα σπάργανα της Πολεμικής Αεροπορίας, εκεί που εκκολάπτεται ότι «καλύτερο» και ίσως ότι «υγιέστερο» έχει αυτή η Χώρα! Έργο Ιερό, που δε μου επέτρεψαν  να ολοκληρώσω, ικανοποιώντας πλήρως τη συνείδησή μου!

                                                      Με Τιμή και Υπερηφάνεια
                                                           Σπύρος Κίκερης. 

3 σχόλια:

  1. Ευχαριστώ ως αναγνώστης σας για την κατανοητή ενημέρωση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πτέραρχε, με όλο το σεβασμό, το ατύχημα του Κομνηνού έγινε το Σεπτέμβριο του 1983, ημέρα Πέμπτη, στη διάρκεια αεροψεκασμού στη Λακωνία (στην 11η έξοδο), όταν το ε/π Β-47 προσέκρουσε σε καλώδια της ΔΕΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε το σχόλιό σας