Σπύρου Κίκερη
Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ AIRBUS A320
ΤΗΣ GERMANWINGS
«Το Σύστημα Ιατρικής Παρακολούθησης και όχι μόνο,
των Χειριστών Πολιτικών Αεροσκαφών
Νοσεί Βαρύτατα!»
Δεν πρόκειται να κάνω τον μετά Χριστό προφήτη, απλούστατα γιατί δεν είμαι. Όμως για τη Διερεύνηση της πτήσης ΜΗ 370 των Μαλαισιανών Αερογραμμών, όπως λεπτομερώς αναλύθηκε και αναρτήθηκε στο blog μου (spyrkikeris. Blogspot.gr), με ημερομηνία 5 Μαΐου 2014, επιπλήχθηκα, τρόπος του λέγειν, από κάποιους, γιατί ήταν τραβηγμένη η αναγραφείσα, ως βασική και πιθανότατη αιτία απώλειας του αεροσκάφους (Α/Φ)!
Ποια ήταν αυτή; Ήταν η στοιχειοθέτηση της αυτοκτονικής συμπεριφοράς του Κυβερνήτη, η εκτέλεση της απόφασης και η περιγραφή της!
Όμως δεν θα σταθώ σ’αυτό το γεγονός, για το οποίο εκτιμώ ότι απόλυτα θα δικαιωθώ στο μέλλον. Απλά θα σταθώ στις διαπιστώσεις που είχα κάνει τότε, κάποιες των οποίων απόλυτα σχετίζονται και με το ατύχημα του AIRBUS A320 της GERMANWINGS, θυγατρικής της LUFTHANSA.
Επί τον Τύπον των Ήλων!
Ας αναγκάσουμε, λοιπόν, για μια ακόμα φορά τους δύσπιστους, να βάλλουν τα χεράκια τους «Επί τον Τύπον των Ήλων» κι’αν είναι υπεύθυνοι, ας τρέξουν προληπτικά, αν μη τι άλλο, προς κατοχύρωση των συνειδήσεών τους!
Είναι γνωστό, αν και στους περισσότερους όχι συνειδητοποιημένα, «ότι η ζωή έχει αξία, μόνο για τους κατόχους της!» Αυτό μπορεί να ισχύει και ισχύει φυσικά! Για τον απλούστατο λόγο «ότι η φύση χορηγεί ασύδοτα το σπέρμα της ζωής, χωρίς ούτε καν την πρόνοια να το συντηρήσει!» Όμως η άποψη αυτή δε μπορεί να ισχύει ούτε κοινωνικά, ούτε και εμπορικά!
Στη διερεύνηση που είχα κάνει, λοιπόν για την πτήση ΜΗ 370 των Μαλαισιανών Αερογραμμών είχα με έμφαση και πειστικότητα μιλήσει για την πλημμέλεια της Ιατρικής παρακολούθησης και καταλληλότητας του Ιπτάμενου Προσωπικού και δη των Πιλότων!
Όμως πριν ο αλέκτωρ φωνήσαι τρις, ήρθαν τα μαντάτα, τα μαύρα και άραχνα! O Συγκυβερνήτης της πτήσης του AIRBUS A320 της GERMANWINGS, εκτέλεσε, της απόφασής του το «κέφι!» και πρέπει να το απήλαυσε ιδιαιτέρως!
Αφού κλείδωσε τον Κυβερνήτη του εκτός καμπίνας, αποκλείοντάς του απολύτως το δικαίωμα να εισέλθει στο θάλαμο διακυβέρνησης, έβαλε την κάθοδο θανάτου της επιθυμίας του με 4000 πόδια (1300 μέτρα) το λεπτό, για να καταλήξει μέσα σε 8 λεπτά, βιαιότατα στις πρόποδες των Άλπεων, εκεί που αυτός ήθελε τις Πύλες του Άδου! Εκπληρώνοντας το λόγο, που στο παρελθόν είχε δώσει στην τέως αγαπημένη του Αεροσυνοδό «ότι κάποτε όλος ο κόσμος θα μιλήσει γι’αυτόν!»
Οι διαπιστώσεις οικτρές έως τραγικές και θα έλεγα εκπληκτικές! Ο 28χρονος πιλότος, που ακόμα ήταν στα σπάργανα, (οι 630 συνολικά ώρες συνολικής πτητικής πείρας και μάλιστα στο συγκεκριμένο τύπο πάνω από ένα χρόνο), είναι αστείο νούμερο, είχε εμφανίσει βαριά κατάθλιψη, διακόπτοντας την προσπάθειά του να γίνει πιλότος, επί εξάμηνο!!!
Εδώ σταματώ, προσπαθώντας να ανακτήσω τον ειρμό μου, αναπολώντας αυτά που έχω τραβήξει από ιατρικής απόψεως, για να εισέλθω, περατώσω, εξέλθω μιας από τις αξιολογότερες και αρχαιότερες Σχολές Πιλότων του κόσμου, τη Σχολή Ικάρων εννοώ και ακόμα να σταθώ σαν Ιπτάμενος, για διάστημα 26 ετών, στους κόλπους της Πολεμικής μας Αεροπορίας! Θ’αναφερθώ σε λίγο στο θέμα αυτό.
Πριν όμως πάω τόσο πίσω, ας προχωρήσουμε λίγο μπροστά στα ισχύοντα διεθνώς και σχεδόν παγίως και μάλιστα στις θεωρούμενες αδιαμφισβητήτως προηγμένες χώρες, σε σχέση με την υγειονομική παρακολούθηση των πιλότων, πολιτικών Αεροσκαφών!
Εκπληκτικό! Απίστευτο και όμως Αληθινό! «Στις πιο πολλές χώρες, εκτιμώντας και στη Γερμανία και με βεβαιότητα 100% στις ΗΠΑ, οι Πιλότοι των Πολιτικών Εταιρειών, εξετάζονται για την καταλληλότητά τους, ως Ιπτάμενοι, από έναν Εξουσιοδοτημένο Ιατρό! Την υπόψη εξέταση, επειδή την έχω παρακολουθήσει, τη θεωρώ υποτυπώδη αν όχι αστεία, για να μη χρησιμοποιήσω τη λέξη ενός αξιαγάπητου μιμητικού ζώου!
Η περίπτωση είναι τραγικότατη, για τις εκατόμβες των αθώων θυμάτων, λόγω της πλημμέλειας αντιμετώπισης του θέματος! Το ενδιαφέρον θα έπρεπε ήδη να είναι μεγαλύτερο, τουλάχιστον από τους υπεύθυνους, βασικούς διαχειριστές και μετόχους, των μεγάλων αεροπορικών εταιρειών, του λεγόμενου προηγμένου κόσμου!
Ήδη σε πολύ λίγο τα «τέρατα» των αιθέρων Boeing 747 8-700 και Α 380 800 εφτακοσίων, οχτακοσίων και πλέον θέσεων, ξεπερνιούνται από αεροπλάνα των 1000 θέσεων!
Οι άνθρωποι λοιπόν στους οποίους θα εμπιστεύονται τις ζωές τους συνάνθρωποί τους κατά χιλιάδες, δεν θα πρέπει να καλύπτουν τις βασικότατες προϋποθέσεις της υγειονομικής τους καταλληλότητας; Και πώς; Με τη διατήρηση του καθεστώτος ιατρικής εξετάσεως που σήμερα υφίσταται ή με τη σωρεία των Σχολών πιλότων που υπάρχουν στον πλανήτη Γη; Αρκεί να υπογραμμισθεί το γεγονός ότι στις ΗΠΑ οι σχολές πιλότων υπερβαίνουν κατά πολύ τις 3.500 χιλιάδες! Τώρα πόσες από αυτές είναι φερέγγυες, μόνο ο πιο ειλικρινής και θαρραλέος υπάλληλος της FAA (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) θα μπορούσε να μας το εκμυστηρευθεί!
Έξι μήνες παύση της εκπαίδευσης του σαν πιλότος ο Εγκληματίας Συγκυβερνήτης της GERMANWINGS λόγω βαρέων ψυχολογικών προβλημάτων! Πρόβλημα στην όραση, με μείον 30%, της οπτικής του ικανότητας! Ελεύθερος πτήσεων ο συγκυβερνήτης λόγω κατάθλιψης, σωρεία αναρρωτικών αδειών χωρίς γνωστοποίηση στην εταιρεία του! Λήψη αντικαταθλιπτικών φαρμάκων λίγο πριν το Μοιραίο ταξίδι και ανακάλυψη και αποκάλυψη όλων τούτων και άλλων πολλών, από την Αστυνομία και την Εισαγγελία! Επομένως ότι δηλώσει ο καθείς ισχύει και οι επιβλέποντες στον υψηλό τους ρόλο! Κάποιοι μάλιστα μίλησαν και για το «Ιατρικό Απόρρητο!» Το Δημοκρατικό πνεύμα καλό και άριστο είναι, όμως πολλές φορές είναι καταλυτικό και επικίνδυνο! Κρίμα στον κόσμο! Κρίμα στον Κοσμάκη!
Αλήθεια κανείς δεν τα βλέπει αυτά; Κανείς δεν τ’ακούει; Τί κάθεται και γράφει αυτός ο έρμος ο Κίκερης; Τί; Την έχει πνίξει τη συνείδησή του στην επανάπαυση, μ’αυτός ακόμα αντιστέκεται! Γιατί έχει ευαίσθητη ψυχή και πονάει φριχτά όταν βλέπει ολιγωρία πρόληψης μετά τη διερεύνηση και επανάληψη για τους ίδιους λόγους της νέας εκατόμβης!
Οι Υγειονομικές εξετάσεις στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία!
Για να εισέλθεις στη Σχολή Ικάρων (ΣΙ) της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), το βασικό σου ερώτημα και ανησυχία έγκειται «στο αν θα περάσεις τις ιατρικές εξετάσεις!» Γιατί το ποσοστό που αποτυγχάνει παγίως κυμαίνεται περί το 50%! Και να αναλογισθεί κάποιος ότι πρόκειται για νέους ηλικίας 18 μέχρι 20 ετών!
Όμως το θέμα των δοκιμασιών δεν τελειώνει εκεί, γιατί με τη έναρξη των πτήσεων του αρχικού σταδίου, θα πρέπει να υποστεί μία ειδική εξέταση προς διαπίστωση της άψογης λειτουργίας του εγκεφάλου του! Το ποσοστό αποτυχίας και φυσικά της άμεσης αποπομπής των Ικάρων από τη Σχολή είναι κατά μέσο όρο της τάξεως του 8%! Ο λόγος είναι ότι ο εγκέφαλός τους κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις πιθανόν να είναι διαλειπτικός και να προκληθεί ατύχημα εκ του μηδενός!
Ας συσχετίσουμε το παραπάνω γεγονός με τη νέα κατηγορία ατυχημάτων, τη λεγόμενη CFIT που σημαίνει Controlled Flight Into Terrain, δηλαδή ελεγχόμενη πτήση μέχρι πρόσκρουσης στο έδαφος και συντριβής! Δεν θέλω ειλικρινά να επεκταθώ, όχι γιατί αφού πέρασα στάδια και στάδια σε διάφορες αεροπορικές αποστολές έφτασα στο σημείο να λέω, και δεν θα το έλεγα αν δεν είχα δεκάδες μαρτυρίες αυτοπτών μαρτύρων, ότι τώρα απέχουμε 50 πόντους από τη θάλασσα ή τις κορυφές των δέντρων, 30 ή 25 cm!
Ας μπούνε στον κόπο οι εταιρείες να κάνουν ένα ενδεδειγμένο εγκεφαλογράφημα στους Πιλότους τους, κάτι που ποτέ δεν έκαναν, για να εντοπίσουν τους διαλειπτικούς εγκεφάλους! Τα αποτελέσματα θα είναι τραγικά καθόσον το 8%, στα 1000 άτομα θα είναι 80 και στα 10.000 άτομα θα είναι 800! Σκεφτείτε δε πόσα θα είναι στο σύνολο των πιλότων της διεθνούς Αεροπλοΐας!
Μήπως λοιπόν έτσι θα μπορούσε να εξαλειφθεί τούτη η νέα κατηγορία αεροπορικών ατυχημάτων που λέγεται CFIT; Αυτά δε τα λέω, γιατί κατά την άποψή μου, τούτες οι εξετάσεις ίσως να στοίχιζαν πολύ λιγότερο από τις νέες πανάκριβες ηλεκτρονικές συσκευές εξοπλισμού των σύγχρονων Α/Φ όπως το GPWS (Ground Proximity Warning System) σύστημα συνεγέρσεως προσέγγισης του εδάφους όπως TAWS (Terrain Avoidance Warning System). EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning System), με τις σειρήνες και τις φωνές αφύπνισης των πιλότων! Και για να κλείσω τις απόψεις μου πάνω στο θέμα αυτό, «δέχομαι μόνο το CFIT, με μόνες αιτίες την υπερβολική κόπωση, την κατανάλωση υπερβολικής δόσης αλκοόλ ή άλλων ουσιών!
Μια άλλη δοκιμασία, πάλι ιατρικής φύσεως και περισσότερο φυσιολογίας πτήσεως θα έλεγα, είναι η δοκιμασία στη λεγόμενη «Νόσο των Αεροπόρων!» ή νόσο της Υποξυγοναιμίας, ή της χαμηλής πιέσεως όπως λέγεται! Εδώ με την παρουσία γιατρού και μέσα σε ειδικό θάλαμο, οι πιλότοι θα βιώσουν εκείνα τα αλλόκοτα, απίστευτα, διασκεδαστικά και τρομακτικά συμπτώματα της νόσου, προπαντός δε θα τα εμπεδώσουν βλέποντας τους άλλους δοκιμαζόμενους, πλάι τους! Για να μην τρώω το χρόνο όποιος θέλει περισσότερα για την περίπτωση στο (spyrkikeris.blogspot.gr) και στο θέμα «Διερεύνηση Πτήσης ΜΗ 370».
Εκεί, θα βρει υπογραμμισμένη τη φράση: «Απίστευτο και όμως αληθινό, ουδείς πιλότος πολιτικής Αεροπορίας έχει υποστεί τη δοκιμασία της νόσου των πιλότων!
Να, λοιπόν γιατί αθετείται παγίως εκείνη η υποχρεωτική διάταξη, προσαρμογής της μάσκας οξυγόνου, με την απομάκρυνση του ενός πιλότου από το θάλαμο διακυβερνήσεως!
Πόσα Θεέ μου ατυχήματα και πόσες απώλειες ζωών θα πρέπει να θρηνήσουμε ακόμα, για ν’αντιληφθούμε τούτες τις εκπαιδευτικές αναγκαιότητες;
Τώρα ας δούμε τι περιλαμβάνει η υγειονομική εξέταση των ιπταμένων στην ΠΑ: Καρδιολογία, (καρδιογράφημα, σπιρομέτρηση προς εξαγωγή τιμής ζωτικής χωρητικότητας των πνευμόνων, ζύγισμα σωματικού βάρους, εξέταση σωματική, ακρόαση και τεστ κοπώσεως κάθε έτος κάτω των 40 και κάθε δύο έτη άνω των 40!). Οφθαλμίατρο σε σκοτεινό θάλαμο. ΩΡΛ με ακουόγραμμα, σ’όλες τις συχνότητες. Μικροβιολογικό έλεγχο (αίμα και ούρα). Ακτινολογικό, Οδοντίατρικό. Νευρολογικό. Ψυχιατρικό. Παθολογικό και τέλος ακρόαση από τον Διοικητή του Κ.Α.Ι! Μέχρι δε πρότινος η όλη εξέταση έκλεινε με ακρόαση από την Ανωτάτη Υγειονομική Επιτροπή Αεροπορίας (ΑΥΕΑ).
Εν πάση περιπτώσει οι εξεταζόμενοι ιατρικά, προσέρχονται, νηστικοί με την έναρξη εργασίας (Ο7:00- 07:30 και τελειώνουν 13:00-13:30) εφόσον δεν έχουν εμπλοκή και επανεξέταση!
Παραλείπω να πω για άλλες σκληρές δοκιμασίες ιπταμένων όπως οι επιταχύνσεiς G’s, VERTIGO κτλ, διότι δεν είναι της παρούσης!
Τώρα πόσο διαρκεί η εξέταση των πιλότων στο ιδιωτικό ιατρείο του εξουσιοδοτημένου Ιατρού, ας μη γίνεται λόγος, γιατί ή διαδικασία ανανέωσης του διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου διαρκεί σαφώς πολύ περισσότερο!!!
Ξέχωρα από το ότι η εξετάσεις των οικόσιτων φίλων μας είναι πιο σχολαστικές και πιο φερέγγυες! Και αυτό δεν είναι σχήμα λόγου, είναι πραγματικότης, γιατί πάνω σ’έναν έμπειρο κτηνίατρο είναι συσσωρευμένες πάρα πολλές ειδικότητες!
Έτσι εύκολα γίνεται αντιληπτή, η Ελαφρότης Παρακολούθησης της Υγειονομικής Καταλληλότητας των Πιλότων Πολιτικών Α/Φ Δημόσιας Μεταφοράς!
Αρκεί, λοιπόν, ένα ερωτηματολόγιο με πλείστα απαγορευμένα και την υπογραφή του εξεταζόμενου, καθώς ένα απλό και απέριττο χαρτάκι, υπογεγραμμένο, όπως προείπα, από έναν εξουσιοδοτημένο Ιατρό, που σε πολλές περιπτώσεις δε φέρει ούτε φωτογραφία του κατόχου του, να σε καλύψει για την άσκηση καθηκόντων πιλότου πάσης κατηγορίας, απανταχού της Γης! Εδώ δηλαδή ο ιπτάμενος στην ουσία είναι υγιής κατά δήλωση!
Εάν οι Αερολιμενικές Αρχές σου ασκήσουν έλεγχο, οφείλεις να δείξεις, οπουδήποτε στον κόσμο, τούτο το «αστείο» πειστήριο και ακόμα το πιστοποιητικό ισχύος του πτυχίου σου, υπογεγραμμένο από αρμόδιο φορέα της (ΥΠΑ). Είσαι δε απόλυτα καλυμμένος εφόσον ίπτασαι εντός των ημερομηνιών ισχύος τους!
Τώρα αν εσύ παίρνεις υποτασικά φάρμακα, ψυχοθεραπευτικά φάρμακα ή ναρκωτικά αυτό δεν απασχολεί κανέναν!
Μέσα στις «σοφίες» που ακούστηκαν τις τελευταίες μέρες είναι και τούτες, «Ο Κυβερνήτης είναι υπεύθυνος για την ψυχολογική παρακολούθηση του Συγκυβερνήτη! Και’γω ο αφελής οφείλω να ρωτήσω, για την ψυχολογική παρακολούθηση του Κυβερνήτη ποιος είναι υπεύθυνος; Ποιος; Ο Θεός; Έλεος! Έλεος! Έλεος! Κύριοι Επιβλέποντες! Και μια και ο λόγος για επιβλέποντες. Επιβλέπων, για παράδειγμα Αρχιχειριστής, που κοιτάζει στα μάτια χειριστές του και δεν μπαίνει στα έγκατα της ψυχής και του μυαλού τους, κατά την άποψή μου, δεν είναι ο πλέον κατάλληλος για τη θέση του!
Στην πολεμική Αεροπορία δεν υπάρχει περίπτωση σε καμία πτήση ο αρχαιότερος ετοιμοπόλεμος χειριστής να μην κάνει φύλλα κρίσεως των μελών του σχηματισμού του, αυτό δε πέραν των εκπαιδευτικών και των πτήσεων αξιολογήσεως!
Τι γίνεται στις Πολεμικές Μοίρες, σχετικά με την
Ψυχοσωματική ετοιμότητα των Χειριστών.
Στο πρωινό Briefing είναι υποχρεωτική η παρουσία γιατρού και αυτή η τελετουργία κλείνει πάντα με την ιερή και βαθιά φιλοσοφημένη ερώτηση «Μήπως κάποιος δεν επιθυμεί να πετάξει σήμερα;» Αρκεί, λοιπόν ένα χεράκι να σηκωθεί και χωρίς αιτιολόγηση, να εισακουσθεί άνευ σχολίων! Στην πολιτική Αεροπορία αν δηλώσεις αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίου, εκτιμώ ότι θα έχεις σοβαρές συνέπειες!
Ιδιαιτερότητα Αεροπορικού Επαγγέλματος
Αποτελεί κοινό μυστικό μεταξύ των πιλότων, ότι το επάγγελμα τους διέπεται από ιδιαιτερότητα! Λέω δε κοινό μυστικό γιατί σπανιότατα θα συζητήσει πιλότος με συναδέλφους του, τους ενδεχόμενους ψυχικούς του κλονισμούς, τις διαθέσεις του, τις προδιαθέσεις του, τις προαισθήσεις του, τις προκαταλήψεις του, τις ιδεοληψίες του και άλλα συναφή!
Ο δρόμος του Ιπταμένου στους νυχτερινούς ονειρικούς του περιπάτους όχι μόνο δεν είναι ανθοστόλιστος, αλλά αντίθετα, μερικές φορές είναι βέβαιον ότι είναι «Νεκροστόλιστος!» Αυτό δεν τον εμποδίζει να πετά αξιοπρεπέστατα, γιατί από τη φύση του είναι ιδιαίτερα περήφανος, εγωιστής και Ναρκισσιστής!
Πόσες φορές δεν έχω δει ότι είμαι αιχμάλωτος των Τούρκων! Πόσες; Ούτε και θυμάμαι! Αυτό δεν μ’εμπόδισε να σταθώ αξιοπρεπέστατα σαν πιλότος και να εκτελέσω «πολεμικές αποστολές» μ’απόλυτη αυταπάρνηση και δω αν δεν υπήρχαν ζώντες μάρτυρες δεν θα το έλεγα!
Aς ληφθεί υπόψη ότι οι πιλότοι είναι άνθρωποι, άνθρωποι ιδιαίτερης μεν ιδιοσυστασίας, όμως άνθρωποι, με όλα τα θετικά και αρνητικά της ανθρώπινης φύσης! Να τους απαγορεύσουμε, λοιπόν να βλέπουν όνειρα και εφιάλτες δε γίνεται! Όμως το να επιλέξουμε ανθρώπους, που μπορούν να ξεπερνούν τα μείον και τις παρενέργειες της ανθρώπινης φύσης, γίνεται!
Αξίζει ίσως να πω ένα μου όνειρο, μέσα στα άπειρα που έχω δει! Ήμουν σε πολεμική Μοίρα και είδα ότι πέταγα CPM, είναι η αποστολή που στην πτήση εξομοιώνεται απολύτως ο τρόπος που θα πας στο στόχο σου, σε περίπτωση πολέμου, χαμηλή πτήση 100% δηλαδή με συχνές αλλαγές πορειών μικρής διάρκειας!
Ήμουνα λέει πάνω από τη Λευκάδα με πορεία προς Άρτα. Μόλις πέρασα τη Λευκάδα, μου κράτησε λέει ο κινητήρας, έσβησε δηλαδή και ζούσα έντονα με την αγωνία αν θα’φτανα στα όρια της Πρέβεζας (Πατρίδα μου) να κάνω αναγκαστική! Στην πραγματικότητα δεν επιτρέπεται, γιατί δε γλυτώνεις, απλά στην περίπτωση επιβάλλεται η εγκατάλειψη του Α/Φ!
Την άλλη μέρα το πρωί ο Υποδιοικητής της Μοίρας Γιάννης Ιωαννίδης, διάβασε το πρόγραμμα πτήσεων λέγοντας: «Κίκερης CPM νούμερο 35!» Με το τέλος της ενημέρωσης έτρεξα στα ερμάρια φύλαξης των CPM, πήρα το Νο 35 και έκπληκτος είδα σκέλος Λευκάδα-Άρτα! Ένα ελαφρό χαμόγελο ζωγραφίστηκε στα χείλη μου, πήρα το CPM, φόρεσα το σωσίβιό μου, το αλεξίπτωτό μου, πήρα την κάσκα και τη βάρκα και κατευθύνθηκα στο αεροπλάνο! Σίγουρα δεν το είδα σαν το φέρετρό μου, απλά όταν πέρασα σα βολίδα πάνω από τη Λευκάδα, με πορεία προς Πρέβεζα και Άρτα, απλά ψιθύρισα: «Έχε πλάκα να μου κάνει τώρα μπραφ;
(Αεροπορικός όρος κράτησης κινητήρα!)» Ναι βιώνουν τέτοια πράγματα οι πιλότοι, όμως μέχρι εκεί!
Το Aviation Psychology, ένα σπουδαίο βιβλίο, λέει ότι «η εξασφάλιση των προϋποθέσεων της ανθρώπινης πτήσης, δε μετέτρεψε την ανθρώπινη φύση, γι’αυτό και σήμερα η πτήση εξακολουθεί ν’αποτελεί κατάσταση εκτός των συνήθων! Κι’ακόμα σε άλλο σημείο «ότι πίσω από όλες τις δικαιολογίες που προβάλλονται από τους Ιπταμένους προς εξήγηση του άγχους τους, κρύβεται πάντοτε ό ίδιος φόβος που έρχεται στην επιφάνεια επεισοδιακά όταν η ένταση αυτού αυξηθεί! Είναι ο φόβος της ιδέας του θανάτου, το γεγονός δηλαδή, ότι ο ιπτάμενος κατά την πτήση είναι δυνατόν να θανατωθεί!
Η σχέση του Ιπταμένου με τις πτήσεις είναι καθαρά ψυχολογική! Η στάση του Ιπταμένου έναντι της πτήσης καθορίζεται από μία ποικιλία παραγόντων από την αγάπη, την έλξη, τον έρωτα, μέχρι την απέχθεια, το μίσος και την αποστροφή! Ο ιπτάμενος διέρχεται από στάδια σταθμούς και ισοζύγια!
Δεν μου επιτρέπεται, τουλάχιστον στο παρόν άρθρο να επεκταθώ περισσότερο στο θέμα της ψυχολογίας του Ιπταμένου! Όμως τούτα τα ανέφερα για να γίνει αντιληπτή η σοβαρότητα του θέματος και προπαντός για να γίνει αντιληπτό ότι το θέμα αυτό δεν έχουμε το δικαίωμα να το αντιπαρερχόμαστε σα να μην υπάρχει!
Ακούστε δυναμικά κίνητρα που μπορεί να ωθούν έναν άνθρωπο στην επιλογή του επαγγέλματός του, στην υπερπροσπάθεια σάρκωσής του και ακόμα στην «Θετική του διάκριση» σ’αυτό και συσχετίστε το σας παρακαλώ με την περίπτωση του δολοφόνου 149 ατόμων και αυτόχειρα ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΤΗ του AIRBUS A 320, 28χρονου ANTREA LUBITZ!
Ο Ιπτάμενος ή ακόμα και ο εκκολαπτόμενος ιπτάμενος αν θέλετε, θεωρείται από ψυχολογικής απόψεως σαν ένα ψυχοδυναμικό πεδίο, μέσα στο οποίο δρουν και μεταβολίζονται διαφόρων ειδών παράγοντες, (Θετικοί και Αρνητικοί!) Στους θετικούς παράγοντες, αυτοί που πρώτα αναφέρονται στα σχετικά ψυχολογικά εγχειρίδια είναι οι Θετικοί Προδιαθεσικοί Παράγοντες! Είναι παράγοντες, που συντελούν στο ενδιαφέρον και την αγάπη προς την πτήση, ανήκουν στην προσωπικότητα του ατόμου και ανάγονται σε παρωχημένη εποχή της ψυχικής του ανάπτυξης, προς διαμόρφωση της προσωπικότητάς του!
Ένας τέτοιος παράγοντας και μάλιστα δυναμικότατος είναι, προσέξτε «Η Ανάγκη υπεραναπλήρωσης αισθήματος μειονεκτικότητας (Inferiority complex!)» Γίνομαι δηλαδή πιλότος γιατί αισθάνομαι μικρός, ελάχιστος, ασήμαντος, μηδαμινός! Έτσι όχι μόνο αναπληρώνω τη μείον αίσθηση, στο ψυχισμό μου και το συνειδητό μου, αλλά υπερκαλύπτω αυτή και με την υπερπροσπάθειά μου για διάκριση, υπερτερώ των άλλων, στο αρρωστημένο μυαλό μου, λόγω της απόδοσής μου! Κι’αν κάποιοι το αντιλαμβάνονται αυτό, εν πάση περιπτώσει οι πολλοί δε γνωρίζουν, απλά αναγνωρίζουν την «ισχυρή μου προσωπικότητα, λόγω του επαγγέλματός μου!»
Να η περίπτωση του Antrea Lubitz! Έφαγα τον κόσμο να βρω μία φωτογραφία του με στολή! Δε μπόρεσα! Αυτό τί σημαίνει; Τίποτα άλλο από το ότι η ειδικότης ήταν η αντιρρόπηση της ανισορροπίας του, που στην ουσία μισούσε, γιατί ποτέ δεν θα μπορούσε να τη σαρκώσει απόλυτα κι’όσο τη σάρκωσε, τη σάρκωσε από λάθη, παραλείψεις και κενά ανεπίτρεπτα, στις υφιστάμενες διαδικασίες! Γιατί ήταν ένας άνθρωπος ανίκανος στην ουσία και στη συνουσία όπως φίλη αεροσυνοδός δήλωσε στη Bild!
Έτσι επέλεξε και το θάνατό του, κάνοντας σ’ένα θάλαμο διακυβέρνησης το απόλυτο κουμάντο, σαρκώνοντας το όνειρό του μέχρι το τέλος του και συγχρόνως εκδικούμενος 149 άτομα, υπέρτερα όντα της δικής του υποδεέστερης προσωπικότητας!
Όμως τι μέλλει γενέσθαι με την περίπτωση της Ασφαλείας των Πτήσεων! Είναι δυνατόν να προληφθεί ο επόμενος «Χάρος» Κυβερνήτης της περίπτωσης! Όχι φυσικά! Όχι! Εφόσον η υφιστάμενη διαδικασία Υγειονομικής παρακολούθησης των Πιλότων της πολιτικής Αεροπορίας συνεχίσει να υφίσταται!
Δια ταύτα συνιστώ, εγώ ο φτωχός απόστρατος της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας που η Αγαπημένη μου Υπηρεσία δε με επέλεξε ούτε για την καθώς έπρεπε προαγωγή του ταξιάρχου και με κατέβασε βίαια από τα έδρανα διδαχής των Ικάρων αποπέμποντάς με ταπεινωτικά, για λόγους αναξιοκρατικούς και αισχρούς, συνιστώ τα εξής:
Άμεση κατάργηση της Υφιστάμενης διαδικασίας υγειονομικής εξέτασης και καταλληλότητας πιλότων πολιτικής αεροπορίας!
Άμεση αίτηση εξυπηρέτησης των πολιτικών Εταιρειών από τα Κέντρα Αεροπορικής Ιατρικής (ΚΑΙ) των Πολεμικών Αεροποριών των θεωρούμενων προηγμένων τουλάχιστον χωρών! Όπως στο παρελθόν εγένετο!
Άμεση οργάνωση Κέντρων Ιατρικής παρακολούθησης των Αεροπορικών Εταιρειών στα πρότυπα των ΚΑΙ, με σύμπραξη μεγάλων εταιρειών της ίδιας χώρας!
Και επειδή ίσως η προηγούμενη εισήγησή μου να μοιάζει υπερβολική, λόγω κόστους, υπογραμμίζεται με ιδιαιτερότητα, ότι το κόστος αγοράς ενός υπερσύγχρονου επιβατηγού Α/Φ, όπως για παράδειγμα το AIRBUS A380 800 προσεγγίζει το ποσόν του μισού δις δολαρίων (500.000 000$), όσο περίπου και το παλάτι του Νεοσουλτάνου Ερντογάν! Μία παραγγελία λιγότερο δηλαδή και η πρόληψη περί ής ο λόγος θα είχε επιτευχθεί στο διηνεκές αγαπητή, Κυρία LUFTHANSA!
Ακόμα η παγίωση τοποθέτησης κάμερας στο θάλαμο διακυβέρνησης εκτιμώ ότι θα πρόσφερε πάρα πολλά, στα θέματα πρόληψης, καθόσον η πειθαρχία των πληρωμάτων, αν και έχει βελτιωθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια, εντούτοις απέχει σημαντικά του επιθυμητού και του ενδεδειγμένου!
Ας μη ξεχνάμε το ατύχημα του Boing 747 της AΙRFRANCE (1η Ιουνίου 2009) στον Ατλαντικό όπου ο Κυβερνήτης Marc Dubois έκανε έρωτα, με τη νέα του ερωμένη, καθώς τα ουισκάκια και όχι μόνο που συνηθίζονταν!
Tέλος εισηγούμαι την αυστηρότατη και σχολαστική εξέταση του τρόπου λειτουργίας και χορήγησης πτυχίων, όλων των Ιδιωτικών Σχολών και Αερολεσχών παγκοσμίως, με ιδιαίτερο βάρος στη διαδικασία πιστοποίησης υγείας των εκπαιδευόμενων!
Υπενθυμίζοντας για μια ακόμα φορά, ότι το ποσοστό ιατρικής αποτυχίας των υποψηφίων της Σχολής Ικάρων είναι 50% κατά μέσο όρο! Όσο για τις Αερολέσχες και τις ιδιωτικές σχολές, που προανέφερα, ας μη μας διαφεύγει το γεγονός «ότι οι περισσότεροι σύγχρονοι πιλότοι έχουν τη ρίζα τους σε τέτοιους φορείς, αρκετοί των οποίων είναι ασυζητητί, αν μη τι άλλο και απαράδεκτοι και αμφιλεγόμενοι!»
Ωστόσο εύχομαι στους διακινούμενους αεροπορικώς «ΤΥΧΗ ΚΑΛΗ!»
Με την ελπίδα ότι κάποιοι αρμόδιοι μπορεί να αναγνώσουν την παρούσα ανάρτησή μου και να συνεγερθούν προληπτικά!.
Με Τιμή
Σπύρος Κίκερης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιό σας